Chobe National Park

Nadat we de laatste verse producten hadden ingeslagen zijn we Chobe National Park ingegaan. Dit keer niet voor een paar uur maar voor de komende dagen is dit de plek waar we verblijven. Via de Sedudu gate waren we op weg naar lhaha Camp en hebben echt genoten van de honderden olifanten langs en in het water.

Bestemming: Afrika

Reistype: Safari

Het was zo een verschil met gister! En op de camping aangekomen liepen de giraffen er rond en stond er een nijlpaard uit het water voor onze plek. Het is een mooi plekje met uitzicht over het water en een toilet gebouw iets verder op. Alleen wordt deze niet goed bijgehouden, het is allemaal niet heel schoon en bij de dames boven de deur zitten ratten. Eind van de middag hebben we weer een stuk gereden.

Vlakbij de camping stonden zo veel buffels, giraffen, olifanten en impala’s door elkaar er was zoveel leven daar! En een stuk verder kwamen we weer in een olifanten paradijs. Weer spelend in het water of lekker op het land. Als je af en toe er langs rijdt is het best wel een beetje spannend, ze komen dan rennend op je af met dat getoeter van ze. Maar gelukkig is het altijd (tot nu toe) schijn en draaien ze op tijd weer om. Toen we terug waren was het een kwestie van insmeren tegen de muggen, tent opzetten en erin duiken. Je hoorde alleen maar gezoem en overal waar je keek vlogen de muggen. Het is dus wel te merken dat je aan het water zit We dachten dat het niet erger meer kon, maar toch is het weer overtroffen. Net zoals de hoeveelheid vliegen hier overdag, het is om gek van te worden.

Bezoek van de Impala’s

Nadat lange tijd geen wekker was gegaan ging de wekker weer vroeg. 5.45 was het tijd om wakker te worden. Maar voor echt wakker worden was geen tijd, want na het beetje wind kwamen de spetters al. We hebben als gekken de tent ingeklapt en al snel begon het hard te regenen. We baalde wel dat de eerste ochtend gelijk met regen begon, want meestal zijn er dan ook weinig beesten te bekennen. En dit was ook het geval. We hebben een grote groep impala’s gezien en een groep buffels met veel kleintjes. Verder zag je hier en daar wat lopen, maar in tweetal en in de struiken. En om 9 uur hadden we vlak bij de camping een leeuw, alleen lag deze al lekker en deed niks meer. Op ons plekje handen we visite van heel veel impala’s en ook nog apen die de prullenbak leeg haalde. In de middag waren we de tijd een beetje vergeten, dus hebben we snel gegeten en gingen we pas 17.40 rijden. Op de camping liepen de giraffen weer en vlak bij de camping stonden weer heel veel buffels en olifanten. En nu we in onze tent liggen lopen de olifanten voor ons in het water wat erg leuk is, alleen toen ze achter ons in de struiken kwamen lopen vond ik het wat minder fijn!

BC7O7599-Edit-2

Nog 3 nachten in Chobe National Park

Vandaag zijn we alweer twee maanden weg, wat vliegt de tijd. We hadden een ochtend met mooi weer en aardig wat leven hier en daar qua dieren. Wel zijn we eind van de ochtend nog even het park uit geweest. We hebben getankt en nog het één en ander ingeslagen in de hoop dat we met alles 11 dagen vooruit kunnen. Nog 3 nachten in Chobe National Park nu en daarna gaan we Moremi in. Redden we het niet met de voorraad kunnen we altijd nog naar Maun, maar liever slaan we die ongeveer 3 uur rijden over. Nog met het laatste bereik hebben we geprobeerd een vlucht te boeken over de Okavango Delta voor 1 april. Na wat telefoontjes moesten we het via de mail reserveren. Alleen werkte de mail niet mee en hebben we de hulplijn in Nederland ingeschakeld, of het is gelukt weten we pas 31 maart als we weer bereik hebben.

Overal betaal je niet per persoon maar voor het vliegtuig en de kleinste zijn meestal voor 5 personen. Eentje had er wel voor 3 personen, maar qua prijs scheelde het niet veel. Het is allemaal tussen de 3000 en 4000 pula. Toen we rond 13.40 terug waren hoorde we na een tijdje lucht uit de motor kap komen. Blijkt de leiding van de airco kapot te zijn gegaan doordat die leiding tegen de accu is getrild. Echt een goede kwaliteit auto is het totaal niet, het kan allemaal niks hebben. Na de douche van koud water en vol spinnenwebben is de zon verdwenen en is het helemaal dicht getrokken. We hebben uiteindelijk in de auto gegeten om ons af te zonderen van de vliegen, jeetje wat waren dat er veel zeg! De laatste nacht slapen we niet op plek 3 maar op nummer 8, dit omdat de rest van de camping gasten ook aan deze kant staan en ze dat prettiger vinden na het verleden met de overvallen vanuit Namibië.

Van Ihaha Camp naar Linyanti Bush Camp

Vandaag verlaten we Ihaha Camp en rijden we door naar Linyanti Bush Camp. We konden kiezen om de lange route te nemen door het park of wat sneller buiten het park om te gaan. Wij besloten om door het park te gaan via Nogatshaa Gate naar Linyanti. Om 6.25 gingen we weg. Het begin van de lange hoofdweg was nog wel te doen, wel veel hobbels en stukken mul zand. En een groep hyena’s. Maar nadat we de asfalt weg over waren gestoken om de zand weg verder te vervolgen begon het drama! Het zand was zo mul en vol met hobbels dat we maar met ongeveer 10 kilometer per uur erover heen konden. 8.15 besloten we maar om te keren om via de asfalt weg via wat dorpjes naar Linyanti te gaan.

Deze weg was een stuk minder hobbelig, hier en daar wat mulle stukken en redelijk diepe plassen, maar vergeleken de andere weg was deze prima! 12.45 waren we er dan eindelijk bij Linyanti. We hadden een mooie plek aan het water met nijlpaarden en een schoon toiletgebouw. Alleen echt genieten konden we niet! De koelkast was een ravage! Blikjes drinken waren kapot gegaan, ons verse gehakt was uit de verpakking gescheurd en lag in het drinken en dan hadden we naast de koelkast nog een fles lekkende olie, appels die appelmoes waren geworden en als laatste is ons reserve band ook nog onder de auto verdwenen! Met koken kwamen we er nog achter dat we verkeerde spaghetti hebben gekocht, wat op snotterige romige soep leek, maarja met al een minder grote voorraad hebben we het wel opgegeten. En toen nog ons ritje in het park, we hadden er veel van verwacht maar het viel erg tegen. Er was maar één route die je kon doen de river route, de rest was privé. Het was zoeken naar het pad en er stonden zo veel struiken dat je amper de rivier kon zien en op een gegeven moment hield de weg ineens op en lagen er overal boom stammen en konden we omdraaien. We waren dus al snel terug en hebben maar een kampvuur aangestoken en er een drankje bij gepakt in de hoop de dag snel te vergeten.

BC7O6535-Edit

De helse weg naar Savuti Camp

Vandaag gaan we van Linyanti Bush Camp naar Savuti Camp. Voor het eerst zagen we wat dieren, giraffen en olifanten in de buurt nog van ons kampje op Linyanti. De weg was goed te doen en we gingen met goede moed verder. We zagen zelfs een raon antilope die best zeldzaam zijn. Totdat we ergens de bocht om moesten.. we kwamen alweer vast te staan en zagen dat de rest van de weg niet veel beter werd. Wel waren we er binnen een uurtje al weer uit en zijn we omgekeerd. We waren weer terug bij het begin en hebben eerst maar eens ontbeten. Ook moesten we de radiator even legen, al dat hoge gras is niet al te best! En voor je ogen ook niet, normaal wel eens last van pollen, maar dit was niet normaal! Dikke ogen en maar blijven niezen. Na het ontbijt maar een andere weg geprobeerd. De weg begon met een goed stuk, diepe plassen met een harde ondergrond en op het einde een heel mul stuk. We vertrokken om 6:30 en kwamen pas aan bij Savuti om 12:40. Dit keer niet zoveel gekke dingen gebeurd, alleen missen we een spatbord. Ook hier hebben we in de middag nog een stuk gereden. Het is een mooie omgeving en je kunt zoveel kanten op, dat we blij zijn met de navigatie. En veel meer leven, olifanten, giraffen, gnoes, kudu’s, impala’s en zebra’s hebben we al gezien.

Fotografie: Mike de Kok Wildlife Photography

Mijn passie is reizen en ik deel graag de beste highlights en leukste bezienswaardigheden op de wereld met jullie op Globally Online. Lees mijn reisartikelen en laat je inspireren voor jouw volgende rondreis.

Toevoegen aan Whishlist

Voeg het reisartikel "Chobe National Park" toe aan je persoonlijke reisplan met onderstaande button.